United Repair Centre
United Repair Centre voert kledingreparaties uit voor een aantal kledingmerken, zodat deze kleding langer gebruikt kan worden. Patagonia was de launching customer. Het bedrijf is opgezet door Makers Unite, een sociale onderneming die duurzame kleding maakt met statushouders die zo een kans krijgen op de arbeidsmarkt.
Financieringsbehoefte
United Repair Centre had als ambitie om in vijf jaar tijd tot 106 banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarvan 85 banen voor statushouders en 21 banen voor mensen uit de doelgroep banenafspraak. Om deze ambitie te kunnen realiseren, was United Repair Centre op zoek naar kapitaal voor de aanloopkosten, harde investeringen in machines, voorraden en infrastructuur en zachte investeringen (voorfinanciering) voor het vinden en begeleiden van de doelgroep. Onderdeel van de begeleidingskosten die gemaakt worden is het opzetten van een speciaal trainingsprogramma voor mensen met een arbeidsbeperking.
Deze video is gemaakt door Sustainable Innovators
Samenwerking met het SIF
Voor een opstartfase van 2 jaar had Makers Unite al financiering ontvangen, maar er was nog geen dekkend plan klaar voor een duurzame voortzetting van het bedrijfsmodel. Daarnaast was het werken met mensen met een arbeidsbeperking nieuw voor United Repair Centre. Het SIF heeft ondersteund in de samenwerking met de arbeidsmarktregio en samen met een consortium van financiers is een dekkingsplan opgesteld voor de kosten die gemaakt moesten worden om duurzame banen te kunnen bieden aan de doelgroep. Het SIF heeft als lead investeerder de leiding genomen in het samenbrengen van het consortium van investeerders dat aan de volledige financieringsbehoefte van United Repair Centre kon voldoen.